D-vitaminhiány

D-vitaminhiány

Utolsó módosítás:2023.10.25 14:22

A D-vitamin hiánya világszerte több mint 1 milliárd embert érint. Egyaránt gyakori a D-vitamin hiány a fejlett és a fejletlen országokban, valamint minden korcsoportban, beleértve a gyermekeket is. A D-vitamin hiánynak számos negatív hatása lehet a gyermekekre; kórosan befolyásolhatja többek között a gyermekek növekedését, immunválaszát és mentális egészségét.
A következő cikkben átnézzük, hogy hogyan hat a D-vitamin hiány a gyerekekre, mennyi D-vitaminra van szükségük, és hogy hogyan kezelik a D-vitamin hiányt csecsemőknél, gyermekeknél és tizenéveseknél.

 

Online Bejelentkezés

Kolosy téri rendelő - 1036 Budapest, Lajos utca 66.

D-vitamin hiánnyal kapcsolatos szolgáltatásaink

Mi a D-vitamin szerepe a szervezetben?

D-vitaminra egész életünk során szükségünk van, a csecsemőkortól kezdve idős korunkig. Jelentős szerepet játszik számos kritikus testi folyamat fenntartásában; a D-vitamin segíti a szervezetben az optimális kalcium- és foszforszint fenntartását, valamint az immunsejtek fejlődését, a csontok mineralizációját, a gyulladásos fehérjék termelésének szabályozását és még sok más folyamatban elengedhetetlen a szerepe. Éppen ezért a D-vitamin hiány számos szervezeti problémához vezethet.
A D-vitamin csecsemő- és gyermekkorban azért különösen fontos, mivel elengedhetetlen a szerepe a csontrendszer növekedéséhez és fejlődéséhez. A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin. A testünk képes raktározni belőle, éppen ezért a D-vitamin hiány jelei nem azonnal mutatkoznak, ahogyan csökken a napi bevitel.

Mennyi D-vitaminra van szükségünk naponta?

Sok felnőtt és gyermek szenved D-vitamin hiányban, nem jutnak elegendő D-vitaminhoz a táplálkozással. Mielőtt a D-vitamin hiányt részletesebben ismertetjük, tekintsük át, hogy mennyi D-vitaminra lenne szükségünk minimálisan naponta. Sok szakértő azonban ennél magasabb dózisokat javasol, a gyermekeknek és a tizenéveseknek legalább napi 1000 NE D-vitaminra lehet szükségük szerintük.
A szükségletet NE-ben adtuk meg, 1 mikrogramm D-vitamin 40 NE-nek felel meg. A csecsemők D-vitamin szükséglete alacsonyabb, mint a gyermekeké és a felnőtteké.

Hogyan jut a szervezet D-vitaminhoz?

A szervezetünk külső forrásból, táplálékkal vagy napsütés útján juthat D-vitaminhoz. Képes azonban raktározni a zsírszövetben, így az egyszerre nagyobb dózisú D-vitamin folyamatosan használódik majd fel. Csak néhány élelmiszer tartalmaz nagy mennyiségű D-vitamint, például:

  • pisztráng
  • lazac
  • dúsított tej
  • tojássárgája

Mivel kevés táplálékban található meg a D-vitamin, nehéz lehet napi szinten elegendő mennyiséget bevinni ebből a tápanyagból, különösen a gyermekek számára, vagyis könnyen előfordulhat D-vitamin hiány Bár a napsütés fedezi a napi vitaminszükséglet egy részét, nem világos, hogy mennyi napfényre van szükség az optimális szint fenntartásához felnőtteknél és gyerekeknél. Ráadásul az évszak, a felhőzet, a naptej használata és a bőr pigmentációja mind befolyásolhatja az UV-sugárzásnak való kitettséget és a D-vitamin szintézisét a bőrben. Ez azt jelenti, hogy a hidegebb éghajlaton élő és a sötétebb bőrszínnel rendelkező gyerekeknél nagyobb a valószínűsége az alacsony D-vitamin szintnek.

Mely gyermekeknél lehet nagyobb a kockázata a D-vitamin hiány kialakulásának?

Bizonyos gyermekeknél nagyobb a kockázata a D-vitamin hiány kialakulásának olyan tényezők miatt, mint például:

  • bőrszín: A sötétebb bőrszínnel rendelkező gyerekeknél jelentősen nagyobb a D-vitamin hiány kialakulásának valószínűsége. A sötétebb bőrű embereknek ugyanis akár 15-ször több napozásra van szükségük ahhoz, hogy ugyanannyi D-vitamint termeljenek, mint a világosabb bőrűek.
  • testsúly: A magasabb testzsírszinttel rendelkező gyermekek és tizenévesek nagyobb kockázatnak vannak kitéve a D-vitamin hiány kialakulása szempontjából.
  • napfénynek való kitettség
  • hideg éghajlaton élés
  • korlátozott napozás
  • bizonyos gyógyszerek, például görcsoldók szedése
  • A D-vitamin felszívódását vagy hasznosulását befolyásoló egészségügyi állapotok, például Crohn-betegség vagy cisztás fibrózis

Mik a D-vitamin hiány jelei gyermekeknél?

A D-vitamin hiány sokáig észrevétlen maradhat, mivel a tünetek általában addig nem jelentkeznek, amíg súlyos hiány nem alakul ki. A D-vitamin hiány okozta tünetek homályosak lehetnek, ami megnehezíti a szülők vagy gondozók számára a D-vitamin hiány felismerését. A csecsemőknél növekedési zavar, ingerlékenység, letargia, izomgyengeség és gyakori légúti fertőzések jelentkezhetnek; míg a tizenéveseknél a súlyt hordozó ízületek, például a térd, valamint a hát, a vádli és a combok fájdalma jelentkezhet.

D-vitamin hiányD-vitamin hiány jelei csecsemőknél:

A csecsemőknél 2 éves korig nagyobb a kockázata a hiány kialakulásának, mivel általában kevesebb napfénynek vannak kitéve, mint a felnőttek. Ráadásul a kizárólag szoptatott csecsemők - akik nem kapnak D-vitamin kiegészítőt - nem jutnak elegendő vitaminhoz. A D-vitamin hiány kialakulásának elkerülése érdekében az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia azt ajánlja, hogy a kizárólag és részben szoptatott csecsemők az élet első napjaitól kezdve minden nap kapjanak 400 NE D-vitamin kiegészítést.

Ha a csecsemőnél D-vitamin hiány alakul ki, a következő tünetek jelentkezhetnek:

A szélsőséges D-vitamin hiány rachitishez vezethet, ami egy olyan csontbetegség, amely növekedési rendellenességeket és ízületi deformitásokat okozhat.

Cikkek melyeket mindenképpen olvasson el!

D-vitamin hiány jelei gyermekek és tizenévesek között:

Bár a D-vitamin hiány előfordulása a gyermekek és tizenévesek körében földrajzi régiónként eltérő, a tanulmányok szerint az 1-11 éves korú gyermekek körében körülbelül 15%-os, a 12-19 éves korú gyermekek és tizenévesek körében pedig 14%-os előfordulási arányt állapítanak meg. A túlsúlyos vagy elhízott gyermekek és tizenévesek sokkal nagyobb valószínűséggel szenvednek D-vitamin hiányban, mint az egészséges testsúlyú társaik.

A fiatalabb gyermekeknél a D-vitamin hiány számos tünetet okozhat, többek között:

  • ingerlékenység
  • fejlődési késedelem
  • csonttörések
  • lassú növekedés
  • izomfájdalom

Fontos megjegyezni, hogy a D-vitamin hiányt a kisgyermekeknél könnyebb felismerni, mint a serdülőknél, mivel sok D-vitamin hiányos tizenéves tünetmentes vagy nem egyértelmű tüneteket mutat.

A serdülőknél például előfordulhat fájdalom a súlyt viselő ízületekben, mint például a térdben. Előfordulhat a D-vitamin hiány miatt fájdalom a hátban, a vádliban és a combban. Fájdalmat tapasztalhatnak lépcsőmászáskor, futáskor vagy guggolásból való felálláskor. A fájdalom jellemzően nem sugárzó, és csontérzékenység kíséri. Az olyan tünetek, mint az arcrángás és a kéz- és lábgörcsök is a D-vitamin hiány kevésbé gyakori tünetei serdülőknél. Ha a D-vitamin hiányt nem fedezik fel, az a csontok demineralizációjához és törésekhez, tályogbetegséghez, csontritkuláshoz, görcsökhöz és a szív károsodásához is vezethet.

Hogyan diagnosztizálják a D-vitamin hiányt?

Az orvos vérvizsgálattal diagnosztizálhatja a D-vitamin hiányt. A felnőttekhez hasonlóan a gyermekek is D-vitamin hiányosnak tekinthetők, ha D-vitamin szintjük 20 ng/ml alatti.
Ha a D-vitamin hiány fent felsorolt tüneteit tapasztalja gyermekénél, érdemes felkeresni vele a gyermek orvosát, és vizsgálatokat végezni a D-vitamin hiány diagnosztizálására. Bizonyos tünetek pl. ingerlékenység, letargia serdülőknél olyan más kórképek irányába is mutathat, mint például a depresszió. Mielőtt kimondanánk a végleges diagnózist, érdemes kizárni a D-vitamin hiányt. Hiszen ha a D-vitamin hiány okozza a tüneteket, az könnyen kezelhető.

Kapcsolódó cikkünk

Ezért fontos az éves szűrővizsgálat gyermekeknél is

Ezért fontos az éves szűrővizsgálat gyermekeknél is

Miért javasolt a rendszeres, évenkénti szűrővizsgálat gyermekkorban? Dr. Lakos Gábor gyermekgyógyász, a Gyermekgyógyászati Központ orvosa szerint többek között azért, mert az olyan ártalmatlannak tűnő jelenségek, mint például a gyermekkori fáradtság, hízás, fogyás vagy a gyakori orrvérzés hátterében komolyabb ...

Hogyan kezelik a D-vitamin hiányt gyermekeknél?

A D-vitamin hiány kezelése életkortól függ. Csecsemőknél másképp kezelik a D-vitamin hiányt, mint idősebb gyermekeknél és tizenéveseknél. A D-vitamin hány kezelési terve függ továbbá a D-vitamin hiány súlyosságától, valamint az esetleges alapbetegségektől. Általánosságban elmondható, hogy a D-vitamin hiányt D-vitamin adásával kezelik, viszont a gyógyszer konkrét típusa változhat attól függően például, hogy elég-e a D-vitamin előanyagát adni. Általában 3 hónapig tart a D-vitamin hiány kezelése életkortól függő dózisban szájon át szedhető étrend-kiegészítő formájában. Miután a D-vitamin szintje visszaállt az elvárt tartományba, alacsonyabb dózisban, fenntartó adagként napi szinten is szükséges lehet a D-vitamin pótlás. Az is ajánlott, hogy a D-vitamin hiányban szenvedő gyermekek és tinédzserek tartsák fenn a napi legalább 500 mg kalciumbevitelt naponta.

Az optimális kezelés tehát D-vitamin hiányra számos tényezőtől függ. Soha ne próbálja meg kezelni a D-vitamin hiányt anélkül, hogy konzultálna gyermeke orvosával, ő tudja a fenti szempontok figyelembevételével a legjobb terápiát javasolni. A gyermekek, különösen a csecsemők gyermekek nagyobb veszélynek vannak kitéve a D-vitamin mérgezés kialakulása szempontjából a nem megfelelő étrend-kiegészítő adagok miatt. Bár a D-vitamin toxicitás ritka a gyermekek között, életveszélyes lehet. Ezért a szülőknek soha nem szabad nagy dózisú D-vitamin kiegészítőket adniuk a gyermeknek, kivéve, ha azt a gyermek orvosa írta fel.

Hogyan tartható fenn a gyermekek egészséges D-vitamin szintje?

D-vitamin hiányos gyermekeknél napi szinten szükséges lehet a D-vitamin pótlás étrend-kiegészítők formájában orvosi javaslatra. A táplálékkiegészítők mellett vannak bizonyos D-vitaminban gazdag élelmiszerek, amelyeket a gyerekek étrendjébe is be lehet illeszteni, hogy segítsenek fenntartani az egészséges D-vitamin szintet.

A magas D-vitamin tartalmú, gyermekbarát élelmiszerek közé tartoznak:

  • vadon fogott lazac
  • hering
  • szardínia
  • legeltetett csirkékből vagy D-vitaminnal dúsított takarmánnyal etetett csirkék tojássárgája
  • D-vitaminnal dúsított élelmiszerek, mint a tej és a joghurt

Az is hasznos módja az egészséges D-vitaminszint fenntartásának, ha hagyja gyermekét a napon játszani, bár fontos a megfelelő napvédelem használata. A nyári hónapokban a gyermekek bőre naptej használata mellett is elegendő napfényt kap ahhoz, hogy fenntartsa a tipikus D-vitamin szérumszintet, ugyanakkor korlátozza a naptej a leégés kockázatát.

Téma szakértője

Specialitások:
  • láz, visszatérő láz kezelése
  • köhögés (hurutos és száraz), elhúzódó köhögés kezelése
  • visszatérő nátha, orrdugulás gyógyítása
  • húgyúti fertőzések kezelése
  • védőoltások beadása
  • emésztési zavarok (pl. haspuffadás, hasmenés, görcsök, gyomorégés) kivizsgálása
  • étvágytalanság kezelése
  • elhízás
  • ellenállóképesség javítása
  • gyermekkori allergia megállapítása
  • labor kiértékelés

Rendelés típusa:

  • Személyes (rendelői) vizit
  • magyar és angol nyelvű ellátás / consultation in English available

Rendelés helyszíne: 1036 Budapest, Lajos u. 66. B lépcsőház, 5. emelet (Buda Square Irodaház)

Telefonszám: +36 30 208 5571